Wanbetalers nekken webwinkels

connect

Webwinkels hebben in toenemende mate te maken met wanbetalers en fraude. De branche is niet genoeg ingesteld op het voorkomen hiervan, blijkt uit onderzoek van EDR Credit Services.

Webwinkels hebben in toenemende mate te maken met wanbetalers en fraude. De branche is niet genoeg ingesteld op het voorkomen hiervan, blijkt uit onderzoek van kredietregistratieorganisatie EDR Credit Services.

Om het risico op wanbetaling uit te sluiten bieden veel online winkels slechts de mogelijkheid om vooraf te betalen aan. Dit blijkt echter ook veel potentiële klanten af te schrikken. Een effectief acceptatiebeleid - waarbij klanten vooraf worden gecontroleerd op hun kredietwaardigheid - en een grotere variëteit aan betalingsopties, kunnen zorgen voor een snellere groei van het marktaandeel van de branche, stelt EDR.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 38 procent van de winkels een nieuwe klant toetst op kredietwaardigheid. 98 Procent van de ondervraagde webwinkels schrijft oninbare vordering af en laat de zaak rusten. Bijna driekwart van de respondenten schakelt een deurwaarder of incassobureau in. "Wanneer de thuiswinkels hun informatie zouden delen via een centrale database kan een schat aan informatie over de doelgroep intelligent worden gemaakt en op veilige wijze worden gedeeld met andere thuiswinkels. Ook oninbare vorderingen kunnen daarbij worden bewaakt. Hiermee kan de gehele branche op termijn profiteren van een kwaliteitsverbetering", verklaart Robin Bodaan, directeur EDR Credit Services.

De meest voorkomende betalingswijze bij thuiswinkels zijn momenteel IDeal, creditcards, rembours en vooruitbetaling. Zeker de helft van de ondervraagden ziet geen toekomst in creditcard-betalingen; 60 procent ziet e-billing wel als mogelijke oplossing. "Als thuiswinkels actief willen doorgroeien, is het aan te raden om op rekening te leveren en een oplossing te vinden voor het ontstaan van wanbetalers", stelt Bodaan. "Hierbij kan worden gedacht aan een geïntegreerde internetoplossing waarbij wanbetalers 'realtime' worden gesignaleerd en het aanbod van betalingsmogelijkheden kan worden aangepast aan het risicoprofiel van de toekomstige klant. Zo kan het aantal afwijzingen tot nul dalen en is het eenvoudiger om het marktaandeel te vergroten." (Ester Schop)

https://www.agconnect.nl/artikel/wanbetalers-nekken-webwinkels

Comments are closed.